שיעור 2 - בחירת הקו האידיאלי

ברוכים הבאים למכללה למדעי הנהיגה של דרייבלוג'יק! אוהבים נהיגה ספורטיבית ונהיגת מסלול? השיעורים והמאמרים במכללה שלנו בדיוק עבורכם - במהלך החודשים הקרובים נקיף את כל התכנים, הטכניקות והסודות מעולם הנהיגה הספורטיבית ונהיגת המסלול, החל מהדברים הבסיסיים ביותר ועד למורכבים ביותר. בכל שיעור נתקדם צעד אחר צעד ונבין לעומק את העולם המדהים של הנהיגה בעזרת סרטונים, תמונות ושרטוטים.

שיעור 2 - בחירת הקו האידיאלי

לפני שמתחילים את השיעור השני, חשוב לדעת שהשיעור הראשון הוא בסיס חשוב לשיעור זה, לכן, במקרה ועדיין לא קראתם את השיעור שעוסק בקו הגאומטרי ופירוק פנייה לגורמים, מומלץ לעשות זאת עכשיו, פשוט לחצו כאן.

עכשיו אפשר להתחיל! זוכרים את הקו הגאומטרי מהשיעור הקודם? זוכרים שהקו הגאומטרי הוא הדרך המתמטית הנכונה לעבור פנייה במהירות הגבוהה ביותר? מעולה, אבל בואו לא נשכח דבר חשוב - הקו הגאומטרי יהיה המהיר ביותר בהנחה שמדובר בפנייה בודדת, מבלי פניות נוספות או ישורות שצריך לקחת בחשבון. במילים אחרות, הקו הגאומטרי הוא לאו דווקא הקו המהיר ביותר כשאנחנו רוצים להיות מהירים לאורך הקפה שלמה או יותר על מסלול המירוצים. זכרו את המשפט הבא: המהירות בתוך הפנייה היא לא בהכרח החשובה ביותר אלא דווקא היכולת שלנו לפתח מהירות ביציאה מהפנייה אל הישורת. 

 

המשמעות היא שכדי להיות מהירים יותר על מסלול המירוצים ולקצר את זמני ההקפה שלנו, נרצה דווקא להתמקד בישורות ולנצל כל מ״מ שלהן לטובת שני דברים: האצה או בלימה. בשיעור זה נתמקד בעיקר בהאצה.

נהיגה ספורטיבית אייפקס מאוחר

אז איך עושים את זה? הכירו את הקו המאוחר...

בשונה מהקו הגאומטרי, בקו האידיאלי על מסלול המירוצים נרצה להיכנס לפנייה מעט מאוחר מהרגיל, שיטה שתאפשר לנו לקחת את האייפקס המאוחר (הקו האדום בשרטוט). אם נעשה זאת נכון, לרוב, עוד לפני נקודת האייפקס, נוכל לייצר לעצמנו קו נקי וכמעט ישר עד לנקודת היציאה. הקו הנקי הזה יאפשר לנו לחזור לדוושת הגז מוקדם ולהאיץ מהר יותר אל הישורת. ברור לנו מי יהיה מהיר יותר בסוף הישורת, נכון?  

במידה ונבחר את הקו הגאומטרי (הקו הכחול בשרטוט) נהיה מהירים יותר בתוך הפנייה, זה בהחלט נכון. הסיבה פשוטה - הרכב צריך לפנות בצורה חדה פחות מאשר בקו המאוחר, דבר שמאפשר מהירות מקסימלית גבוהה יותר בתוך הפנייה. בקו המאוחר, לא נוכל לפנות באותה המהירות, אך נפצה על כך כבר באיזור נקודת האייפקס. בזמן שבקו הגאומטרי נתקשה לחזור לדוושת הגז ונצטרך לעשות זאת באופן הדרגתי ועדין, בקו המאוחר נוכל לעשות זאת מוקדם יותר, לרוב משמעותית, כך שבסוף הישורת הקו המאוחר יהיה משתלם יותר, אפילו שנאלצנו לוותר על כמה קמשי"ם בכניסה לפנייה.

שימו לב לקו המאוחר בשרטוט (הקו האדום) - בקו המאוחר אנו נכנסים לפנייה מעט מאוחר יותר (נקודת כניסה, זוכרים?) ופונים בצורה חדה יותר אל האייפקס המאוחר, כך שנוכל ליישר את ההגה אל נקודות היציאה ולהאיץ מוקדם.

 

היתרונות של הקו המאוחר

1. נקודת בלימה מאוחרת: בזכות נקודת הכניסה המאוחרת לפנייה, נוכל גם לבלום מעט מאוחר יותר. בלימה מאוחרת מאפשרת לנו לשמור על מהירות גבוהה יותר למשך זמן רב יותר - דבר שיבוא לידי ביטוי בזמני ההקפה שלנו. 

2. צמצום הזמן בתוך הפנייה: שימו לב לשרטוט, בקו המאוחר אנו נמצאים פחות זמן בתוך הפנייה, משמעות הדבר שאנו נמצאים יותר זמן בישורת - והרכב שלנו הרבה יותר מהיר כשהוא בישורת.

3. יציאה מהירה: הקו המאוחר מייצר לנו ישורת ארוכה יותר מכיוון שהרכב מסיים את הפנייה מוקדם יותר - וזה בעצם אומר שנוכל ליישר את ההגה ולהאיץ מוקדם יותר.

 

לא הכל ורוד, יש גם חסרון...

כפי שציינו קודם, בהשוואה לקו הגאומטרי, בקו המאוחר הפנייה חדה יותר כך שאנו נאלצים לפנות יותר. לכן, המהירות המקסימלית בתוך הפנייה תהיה נמוכה מאשר בקו הגאומטרי. אך אל דאגה, היתרונות מפצים על כך.

משחק באיפוק

כדי לצאת מהפנייה בשיטה זו, נצטרך להיות הרבה יותר מאופקים. לא פעם צפינו בנהגים בימי מסלול, אימונים והדרכות נהיגה כשהם מתאמצים להיכנס לפנייה מאוד מהר, לרוב מהר מידי, ובכך הורסים לעצמם את היציאה המהירה אל הישורת. כשנכנסים מהר מידי לפנייה, נתקלים בבעיות - איבודי אחיזה כמו תת היגוי והיגוי יתר, פספוס הקו הנכון ועוד. נהיגה ספורטיבית או נהיגת מסלול מזכירות משחק שמחט (משחק שחמט מהיר, כן?), או לפחות את השיטה - עלינו להיות מאופקים, מחושבים ולתכנן את המהלכים הבאים בקפידה. זכרו שנהיגה נכונה מורכבת קצת יותר מאשר המהירות בתוך הפנייה, החוכמה היא לדעת כיצד לנצל את המקסימום האפשרי מהישורות על ידי האצה מוקדמת ובלימה מאוחרת ככל הניתן (בהנחה שאנו נוהגים על מסלול מירוצים!). אגב, גם בלימה מאוחרת דורשת טכניקה נכונה, נקדיש לנושא זה שיעור שלם.

 

הקו האידיאלי בסוגי פניות שונות

בזמן נהיגה ספורטיבית על מסלול המירוצים, נפגוש סוגים שונים של פניות - חלקן מהירות יותר, חלקן פחות, חלקן כוללות שיפועים וחלקן קופצניות. כל אלה, בנוסף לסוג הרכב, ישפיעו על בחירת הקו שלנו. לכן אין קו שהוא נכון ב-100%, אך כלל האצבע אומר שככל שהפנייה מהירה יותר, כך הפער בין הקו המאוחר לקו הגאומטרי הולך ומצטמצם. שימו לב לשרטוטים השונים, הקו המאוחר והקו הגאומטרי רחוקים מאוד בפנייה האיטית, מתקרבים בפנייה הבינונית וכמעט נפגשים בפנייה המהירה.

נהיגה ספורטיבית ונהיגת מסלול - אייפקס מאוחרנהיגה ספורטיבית ונהיגת מסלול - אייפקס מאוחר
נהיגה ספורטיבית ונהיגת מסלול - אייפקס מאוחר
נהיגה ספורטיבית ונהיגת מסלול - אייפקס מאוחר

סיימנו את השיעור השני! אנו מודים לכם שקראתם! מקווים שנהנתם ולמדתם דברים חדשים על עולם הנהיגה הספורטיבית ונהיגת המסלול. יש לנו רק בקשה קטנה, שתפו את השיעורים עם חברים והישארו מעודכנים - כי ממש בקרוב ממשיכים עם טכניקות נהיגה מתקדמות שבהם נחשוף עוד מהסודות הכמוסים של עולם הנהיגה. במידה ויש לכם שאלות, הערות או תגובות, הרגישו בנוח ליצור עמנו קשר.

רוצים ללמוד עוד ולהתאמן איתנו בנהיגה? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

Please reload

טיפים לנהיגה

נהגים טובים ומיומנים נוהגים תוך כדי שהם צופים מראש מהלכים ומתכננים את הנהיגה שלהם כמה צעדים קדימה. ממש כמו לשחק שחמט. הנהגים האלה כל הזמן מתחשבים בתנאי הדרך, מצב האספלט עליו הם נוהגים, מזג האוויר, נהגים אחרים בדרך והתנהגות הרכב. הם תמיד יודעים מראש מתי הם הולכים להאיץ, לבלום, להפנות את ההגה, כמה, ועוד. בדרך זו, הם מצליחים להימנע ממצבי חירום, הם פשוט צופים אותם מראש.

לקוחות ממליצים

"מדהים לגלות כמה אפשר ללמוד ביום אחד. אחרי יום ארוך מפרך ובעיקר מלמד עם אביאל יעקובי התותח, יצאתי עם ידע, ביטחון ושליטה על הרכב במגוון תכנים שונים ומעניינים שפרוסים ליום שלם של כיף, אנדרנלין ולימוד אינטנסיבי. עד שלא עוברים את זה לא מאמינים לכמה אתם ובעיקר הרכב מסוגלים להגיע! מדריך סבלני שמתעקש על כל פרט הכי קטן עד שהוא מבוצע על הצד הטוב ביותר.

מומלץ לכל נהג!!!"

 יהל מויאל, מתוך דף הפייסבוק של דרייבלוג'יק - DriveLogic