top of page

שיעור 3 - שימוש נכון במבט 

ברוכים הבאים למכללה למדעי הנהיגה של דרייבלוג'יק! השיעורים והמאמרים שיפורסמו כאן במהלך החודשים הקרובים יקיפו את כל התכנים, הטכניקות והשיטות מעולם הנהיגה הספורטיבית ונהיגת המסלול, החל מהדברים הבסיסיים ביותר ועד למורכבים ביותר. בכל שיעור נתקדם צעד אחר צעד ונבין לעומק את העולם המדהים של הנהיגה בעזרת סרטונים, תמונות ושרטוטים.

חשוב לדעת: בשיעור זה מושגים רבים מהשיעורים הקודמים. לכן, אם עדיין לא קראתם אותם, עשו זאת לפני שתמשיכו.

שיעור 3 - שימוש נכון במבט

בשיעור הראשון למדנו על הקו הגאומטרי וכיצד לפרק את הפניה לחלקים. בשיעור השני הכרנו את קו הנהיגה האידיאלי בסוגים שונים של פניות ובשיעור הנוכחי נעסוק באחד הכלים הבסיסים (והחשובים!) ביותר בנהיגה ספורטיבית, נהיגת מסלול ונהיגה בכלל – המבט. אותו חוש (ראיה) שאחראי על רוב המידע אותו אנחנו קולטים.

 

נהיגה ספורטיבית פירוק פנייה לגורמים והקו הנכון

איך שימוש נכון במבט יכול לשפר את הנהיגה שלכם?

קודם כל, חשוב להבין שמשמעות השימוש במבט היא לאו דווקא טיב הראיה שלנו, אלא בעיקר לאן אנחנו מסתכלים וכיצד אנחנו ממקסמים את קבלת המידע האפשרי לשם נהיגה נכונה יותר. שימוש נכון במבט מאפשר לנו לזהות ולהיערך לכל אחד ממרכיבי הפניה אותם למדנו בשיעורים הקודמים ולהגיב בהתאם ובתזמון מושלם. יותר מכך, ואולי חשוב מכך, שימוש נכון במבט יאפשר לנו לתכנן את הנהיגה שלנו טוב יותר - וכידוע, נהגים טובים נוהגים מתוך תכנון ומודעות מלאה, הם אינם משאירים שום דבר ליד הגורל. 

כשלימדו אותנו בילדות לרכב על אופניים הסבירו לנו עקרון פשוט: לאן שנכוון את המבט שלנו – לשם נגיע. העקרון הזה תופס גם בנהיגה. לרוב, נהגים פחות מנוסים, פחות מיומנים או כאלה שלא עברו הכשרת נהיגה מתקדמת או ספורטיבית, נוטים להסתכל קרוב לרכב (ורק לחשוב שהם מסתכלים רחוק), על רכבים אחרים, על גדר הבטיחות ועוד. בנהיגה יומיומית, המצב לא אידיאלי אך פחות חמור מבנהיגה ספורטיבית - המבט הקרוב גורם לשדה ראיה מצומצם והורס לנו את היכולת לתכנן את הנהיגה. כנהגים, אנו נהיה "מופתעים" כל הזמן ורק נגיב למצב מסוים במקום להתכונן ולתכנן אותו.

 

זכרו, בנהיגה ספורטיבית קצב הנסיעה לרוב נמרץ, לכן, קטע האספלט שבטווח הקצר אינו רלוונטי עבורנו. יותר מכך, לרוב, אין לנו שליטה עליו. הרכב שלנו מתקדם מהר מדי וגומע את עשרות המטרים שלפנינו כל כך מהר, שאנו צריכים להתייחס אליהם כעבר, לא עתיד, לא עתיד קרוב וגם לא הווה. עלינו להיות מוכנים לטווח הארוך ולדעת מה מצפה לנו בעזרת המבט שלנו.

מעטים הנהגים שמבינים שנהיגה בכלל ונהיגה ספורטיבית בפרט היא כמו משחק שחמט בקצב גבוה. על השחקן, או במקרה שלנו על הנהג לתכנן ולדעת מראש כל שלב ושלב. מתי וכמה לבלום, היכן להאיץ, כמה הגה להפנות, איך והיכן למקם את הרכב ועוד. כל הפעולות בזמן הנהיגה מתוכננות מראש ולא נוכל לתכנן כראוי ללא שימוש נכון במבט. כאשר נסתכל רחוק ונכון, נדע למה לצפות, נוכל לתכנן, לזהות את הנקודות החשובות בפניה וכמובן להיות ערוכים מוקדם יותר לשלב הבא. במצב זה הנהיגה שלנו תהיה נקייה יותר, חלקה יותר וכמובן מהירה יותר.

אחרי שהבנו כמה המבט חשוב לנהיגה שלנו, הגיע הזמן ללמוד כיצד להשתמש בו:

  • לאן המבט שלנו צריך להיות מופנה בכל שלב של הפניה.

  • מה עלינו לחפש בכל שלב.

  • טעויות נפוצות וכיצד להתמודד איתן.

 

שלב 1 – נקודת הבלימה: בשלב הזה עלינו לחפש את האייפקס. כאשר בנקודת הבלימה המבט ממוקד בחיפוש אחר האייפקס, אנחנו יודעים היכן הרכב יחסית ל"נקודה הבעייתית". כתוצאה מכך, נוכל להתאים את עוצמת הבלימה ובהמשך להתאים את מהירות הכניסה לפניה.

חשוב לציין שבשלב זה כנראה ולא נוכל לזהות את נקודת האייפקס אך חשוב להמשיך ולחפש אותה.

 

כמיטב המסורת, הכנו עבורכם תרשים של פניית 180 מעלות ימינה עם קו נהיגה מאוחר (אייפקס מאוחר), שימו לב לנקודות החשובות בתרשים:

1. איזור בלימה

2. נקודת כניסה

3. לפני נקודת האייפקס

4. לפני נקודת היציאה

שלב 2 – נקודת הכניסה: כזכור, נקודת הכניסה היא הנקודה שבה אנו מפנים לראשונה את ההגה אל תוך הפנייה במטרה להגיע לשיא הפניה - האייפקס. בשלב זה אנחנו עדיין ממשיכים לחפש עם המבט את האייפקס, רק כך נדע האם הפננו מספיק הגה כדי לחלוף על פניו במיקום הנכון. מאחר והמבט שלנו היה כבר מכוון לאייפקס, אנחנו נדע בדיוק איפה למקם את הרכב לאורך כל הפניה. גם בנקודה זו, סביר להניח שעדיין לא נצליח לזהות את האייפקס, אבל נמשיך לחפש אותו. בנוסף, חשוב לציין שבפניות הדוקות, לרוב, נצטרך לסובב את כל הראש אל תוך הפנייה ונמצא את עצמנו מביטים דרך אחד מחלונות הצד.

 

שלב 3 – כמעט בנקודת האייפקס: אנחנו ממש מעט לפני נקודת השיא של הפנייה, הפננו את ההגה ואנחנו לקראת תחילת ההאצה. ברגע שנזהה את האייפקס, נעביר את המבט בזריזות לכיוון נקודת היציאה מהפניה, הנקודה החיצונית ביותר. כמו עם האייפקס, לא תמיד נצליח לזהות מיד את נקודת היציאה אך המבט אל עבר הנקודה הרלוונטית יאפשר לנו לכוון נכון יותר את ההגה לנקודה החיצונית ביותר ולהעריך את נכון את המרחק שיש לנו עבור האצה.

שלב 4 – כמעט בנקודת היציאה: הפניה מאחורינו ואנחנו מזינים גז בהדרגה במקביל ליישור ההגה אל נקודת היציאה. בשלב הזה אנחנו צריכים להתכונן להמשך הנסיעה ולהבין את המשך תוואי המסלול. האם אנחנו מזהים לפנינו ישורת ארוכה או פניה נוספת? 

לסיכום:

טכניקת השימוש הנכון במבט היא קריטית לנהיגה נכונה ומתוכננת. אך היא גם מיומנות נרכשת שחשוב ללמוד ולתרגל. מנסיוננו, גם נהגים מנוסים, שבעברם קורסים והדרכות שונות של נהיגה, לעיתים שוכחים כמה חשוב להשתמש במבט בצורה נכונה. כשזה קורה, הם מפספסים את הנקודות החשובות בפניה, נוהגים בצורה אלימה, מופתעת ולא מדויקת. בתיאוריה, הם יודעים כיצד אמורה להיראות נהיגה נכונה, אך לא מצליחים ליישם כתוצאה ממבט קרוב או לא מדויק. הפתרון הטוב ביותר הוא לחזור לבסיס של נהיגה ספורטיבית נכונה, להוריד את הקצב ולחזור בהדרגתיות על מה שלמדו.

 

סיימנו את השיעור השלישי! אנו מודים לכם שקראתם! מקווים שנהניתם ולמדתם דברים חדשים על עולם הנהיגה הספורטיבית ונהיגת המסלול. יש לנו רק בקשה קטנה, שתפו את השיעורים עם חברים והישארו מעודכנים - כי ממש בקרוב ממשיכים עם טכניקות נהיגה מתקדמות שבהם נחשוף עוד מהסודות הכמוסים של עולם הנהיגה. במידה ויש לכם שאלות, הערות או תגובות, הרגישו בנוח ליצור עמנו קשר.

רוצים ללמוד עוד ולהתאמן איתנו בנהיגה? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

Please reload

טיפים לנהיגה

נהגים טובים ומיומנים נוהגים תוך כדי שהם צופים מראש מהלכים ומתכננים את הנהיגה שלהם כמה צעדים קדימה. ממש כמו לשחק שחמט. הנהגים האלה כל הזמן מתחשבים בתנאי הדרך, מצב האספלט עליו הם נוהגים, מזג האוויר, נהגים אחרים בדרך והתנהגות הרכב. הם תמיד יודעים מראש מתי הם הולכים להאיץ, לבלום, להפנות את ההגה, כמה, ועוד. בדרך זו, הם מצליחים להימנע ממצבי חירום, הם פשוט צופים אותם מראש.

לקוחות ממליצים

"מדהים לגלות כמה אפשר ללמוד ביום אחד. אחרי יום ארוך מפרך ובעיקר מלמד עם אביאל יעקובי התותח, יצאתי עם ידע, ביטחון ושליטה על הרכב במגוון תכנים שונים ומעניינים שפרוסים ליום שלם של כיף, אנדרנלין ולימוד אינטנסיבי. עד שלא עוברים את זה לא מאמינים לכמה אתם ובעיקר הרכב מסוגלים להגיע! מדריך סבלני שמתעקש על כל פרט הכי קטן עד שהוא מבוצע על הצד הטוב ביותר.

מומלץ לכל נהג!!!"

 יהל מויאל, מתוך דף הפייסבוק של דרייבלוג'יק - DriveLogic

bottom of page