top of page

שיעור 4 - אחיזה, העברות משקל ומה שבניהם

ברוכים הבאים למכללה למדעי הנהיגה של דרייבלוג'יק! אוהבים נהיגה ספורטיבית ונהיגת מסלול? השיעורים והמאמרים במכללה שלנו בדיוק עבורכם - במהלך החודשים הקרובים נקיף את כל התכנים, הטכניקות והסודות מעולם הנהיגה הספורטיבית ונהיגת המסלול, החל מהדברים הבסיסיים ביותר ועד למורכבים ביותר. בכל שיעור נתקדם צעד אחר צעד ונבין לעומק את העולם המדהים של הנהיגה בעזרת סרטונים, תמונות ושרטוטים.

שיעור 4 - אחיזה, העברות משקל ומה שבניהם

הגיע הזמן להתקדם! נכון לעכשיו אנחנו יודעים לזהות את חלקי הפניה, למצוא את קו הפניה האופטימלי ולהשתמש נכון במבט. הפעם הגיע הזמן להבין יותר כיצד הרכב שלנו מתנהג, מה משפיע על האחיזה שלו וכיצד נוכל, בעזרת טכניקה נכונה, להשפיע על האחיזה ולגרום לרכב לעשות כמעט כל מה שנבקש ממנו.

אחיזה על קצה המזלג..

קודם כל, לפני שממשיכים, כדאי להבין מהי אחיזה. בקצרה, אחיזה היא הכוח שמחזיק את הרכב על המסלול. מאפשר לנו לבלום, להאיץ ולפנות. אחיזה היא האמצעי האחראי לשליטה שלנו על הרכב בפועל ויש מספר גורמים שמשפיעים עליה:

1. החיכוך בין הצמיג למשטח עליו נוהגים.

2. שטח המגע בין הצמיג למשטח.

3. העומס האנכי על הצמיג.

 

מאחר ושני הגורמים הראשונים הם טכניים נטו ונגזרים מגודל וטיב הצמיג, בשיעור אנחנו נלמד כיצד להשפיע על הסעיף האחרון, סעיף העומס האנכי על הצמיג. 

לרכב יש שני צירים עיקריים (אנחנו מדברים על גאומטריה, לא ציר במובן של סרן), ציר האורך וציר הרוחב. בזמן נסיעה משקל הרכב נע בשני הצירים האלו. כעת, נבין איך המשקל נע על הצירים וכיצד לנצל אותו לצורך שיפור אחיזת הכביש (בפועל השפעה על העומס האנכי על הצמיג). חשוב להבין כי נהג מיומן יודע לשלוט במשקל הרכב ולנצל אותו נכון לשליטה ברכב.

 

משקל הרכב זז ממקום למקום - לאן?

1. בזמן עמידה או נסיעה במהירות קבועה משקל הרכב מחולק בין כל ארבעת הצמיגים באופן אחיד. אינו נוטה לצדדים וגם לא קדימה או אחורה.

2. כאשר נאיץ את הרכב, משקלו ינוע אחורה לאורך ציר האורך ונראה כי הרכב נשען יותר על המתלים האחוריים. חלוקת המשקל על ציר הרוחב לא תשתנה.

 

3. כאשר נבלום את הרכב, משקלו ינוע הפוך. כלומר, משקל הרכב יעבור קדימה והרכב ירכן על המתלים הקדמיים. גם הפעם המשקל בציר הרוחב יישאר מאוזן.

4. כאשר נפנה את הרכב, משקלו ינוע לכיוון הנגדי. זאת אומרת שבזמן פניה ימינה משקל הרכב עובר ל-2 הגלגלים החיצוניים (שמאליים) והרכב כמובן נוטה שמאלה. בפניה שמאלה כמובן שההתנהגות זהה רק הפוכה. על זה בדיוק מדברים כשאומרים "זווית גלגול". למעשה, משקל הרכב תמיד יזוז בכיוון המנוגד לתנועה. לא מסובך, נכון?

העברות משקל
העברות משק ואחיזה
נהיגה ספורטיבית העברות משקל
נהיגה ספורטיבית העברות משקל אחיזה
נהיגת מסלול העברות משקל ואחיזה

משקל הרכב ואחיזה 

1. בהאצה, למדנו כי משקל הרכב נע לאחור ולכן מגביר את העומס על הגלגלים האחוריים. במצב זה נקבל יותר אחיזה מאחור על חשבון האחיזה בגלגלים הקדמיים. עקב חוסר האחיזה בגלגלים הקדמיים, יכולת הפניה שלנו (ההיגוי כידוע מתבצע דרך הגלגלים הקדמיים) נפגעת וחשוב לקחת נתון זה בחשבון.

 

2. בבלימה, כצפוי, רוב העומס יעבור לגלגלים הקדמיים ולכן נקבל אחיזה טובה יותר בגלגלים שאחראים על הפנייה, אולם חשוב לזכור כי ישנו חשש מאיבוד אחיזה בחלק האחורי של הרכב.

3. למה לא כדאי להגזים? דבר נוסף שחשוב להבין בהקשר זה הוא עומס יתר על הצמיגים. העברת משקל נכונה תעניק לנו אחיזה טובה יותר מקדימה או מאחורה, אך העברת משקל חריפה, כזו שתעמיס על הצמיגים יותר ממה שהם מסוגלים "לקבל" - תגרום לאיבוד אחיזה של אותם הצמיגים. למשל, האצה מתונה ברכב הנעה אחורית תעביר משקל אחורה ותשפר את האחיזה של הצמיגים האחוריים. מצד שני, האצה חזקה מדי, עלולה להעמיס על הצמיגים עד למצב של איבוד אחיזה, או במילים אחרות, "פרפור".

מה קורה בפניות?

בזמן פנייה, השאיפה שלנו היא להשתמש במשקל הרכב על מנת למקסם את אחיזת הצמיגים. בשלב זה, חשוב שנזכור כי נהיגה חלקה ונכונה יותר משמעותה אחיזה טובה יותר, הבנה טובה יותר של מגבלות האחיזה וכמובן, במקרה והגזמנו, איבודי אחיזה פחות קיצוניים או מפתיעים. לכן, נשתדל להימנע מהעברות משקל חריפות. לדוגמא, האצה חזקה בפתאומיות, שחרור מהיר מידי של הבלם או כמובן הפניית הגה אלימה. העברות המשקל צריכות להיות מחושבות ומדויקות ככל האפשר. הפתרון מאוד פשוט ליישום אך דורש כמובן תרגול: לזכור את הבסיס לנהיגה נכונה וכמובן לנהוג חלק ומסודר ככל האפשר.

נהיגה ספורטיבית

הגיע הזמן לחזור לתרשים האהוב עלינו ולהבין כיצד לנהל את משקל הרכב בפניות

1. שלב הבלימה - אנחנו מתחילים לבלום. משקל הרכב עובר קדימה ורוב האחיזה שלנו על הצמיגים הקדמיים (על חשבון הצמיגים האחוריים). יש להיזהר מהפניות הגה על מנת שלא לגרום היגוי יתר (איבוד אחיזה של החלק האחורי).

2. שלב הכניסה - השלב הקריטי. על מנת לגרום לצמיגים הקדמיים להגיב כראוי לפקודת ההיגוי, נהיה חייבים להפחית מהם את העומס הרב שנוצר כתוצאה מבלימה חזקה. מצד שני, נרצה גם להשאיר עליהם מעט ממשקל הרכב כדי לקבל אחיזה טובה יותר באיזור הכניסה.

 

פה העניינים מתחילים להסתבך - כמה משקל להשאיר, למשך כמה זמן ואיך?

הטכניקה הנכונה היא שחרור הבלם בצורה הדרגתית על מנת לא "להקפיץ" את משקל הרכב חזרה למעלה וכך, בעצם, לקבל היגוי עדיף. נשמע פשוט? לא ממש. שחרור הבלם בטכניקה נכונה זו אומנות של ממש - טעות בתזמון בשלב זה עלולה לגרום לאיבוד אחיזה חריף ולכן בשיעורים הבאים נתייחס לטכניקה זו בצורה מעמיקה יותר.

 

3. כמעט באייפקס - פה דרוש איפוק. הרכב עדיין לא שינה כיוון לגמרי ולכן חזרה מוקדמת מידי לדוושת הגז תגרום להעברת משקל לאחור ומשם הדרך לתת היגוי (איבוד אחיזה של החלק הקדמי) קצרה. עוד קצת איפוק, וחוזרים לגז.

4. אייפקס לנקודת היציאה - הרכב כמעט שינה כיוון בהצלחה ולכן אפשר להתחיל להאיץ בהדרגה בנקודת האייפקס. הכלל בשלב זה פשוט יחסית, ככל שאנו מיישרים את ההגה לכיוון נקודת היציאה, כך אפשר להאיץ חזק יותר. למעשה, ככל שההיגוי הופך לפחות רלוונטי עבורנו בעקבות היציאה לישורת, כך אפשר להפחית את המשקל עליו (על הצמיגים הקדמיים, כן?) ולהאיץ חזק יותר, דבר שגורם למשקל ולאחיזה לעבור לצמיגים האחוריים.

 

אומנות במשקל כבד

שליטה נכונה בהעברות משקל זו ממש אומנות – מי שיודע לנצל את משקל הרכב לטובתו יהיה מהיר יותר בצורה משמעותית מאשר נהג שרק משתמש בקווים נכונים. מצד שני, טעות של העברת משקל חריפה, אלימה או כזו שלא מתוזמנת נכון עלולה להיות קשה ולא סלחנית. לכן, חשוב להיזהר בכל מה שקשור להעברות משקל.

 

סיימנו את השיעור הרביעי! אנו מודים לכם שקראתם! מקווים שנהנתם ולמדתם דברים חדשים על עולם הנהיגה הספורטיבית ונהיגת המסלול. יש לנו רק בקשה קטנה, שתפו את השיעורים עם חברים והישארו מעודכנים - כי ממש בקרוב ממשיכים עם טכניקות נהיגה מתקדמות שבהם נחשוף עוד מהסודות הכמוסים של עולם הנהיגה. במידה ויש לכם שאלות, הערות או תגובות, הרגישו בנוח ליצור עמנו קשר.

רוצים ללמוד עוד ולהצטרף לקורס נהיגה? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

Please reload

טיפים לנהיגה

נהגים טובים ומיומנים נוהגים תוך כדי שהם צופים מראש מהלכים ומתכננים את הנהיגה שלהם כמה צעדים קדימה. ממש כמו לשחק שחמט. הנהגים האלה כל הזמן מתחשבים בתנאי הדרך, מצב האספלט עליו הם נוהגים, מזג האוויר, נהגים אחרים בדרך והתנהגות הרכב. הם תמיד יודעים מראש מתי הם הולכים להאיץ, לבלום, להפנות את ההגה, כמה, ועוד. בדרך זו, הם מצליחים להימנע ממצבי חירום, הם פשוט צופים אותם מראש.

לקוחות ממליצים

"מדהים לגלות כמה אפשר ללמוד ביום אחד. אחרי יום ארוך מפרך ובעיקר מלמד עם אביאל יעקובי התותח, יצאתי עם ידע, ביטחון ושליטה על הרכב במגוון תכנים שונים ומעניינים שפרוסים ליום שלם של כיף, אנדרנלין ולימוד אינטנסיבי. עד שלא עוברים את זה לא מאמינים לכמה אתם ובעיקר הרכב מסוגלים להגיע! מדריך סבלני שמתעקש על כל פרט הכי קטן עד שהוא מבוצע על הצד הטוב ביותר.

מומלץ לכל נהג!!!"

 יהל מויאל, מתוך דף הפייסבוק של דרייבלוג'יק - DriveLogic

bottom of page