שיעור 5 - תת היגוי

ברוכים הבאים למכללה למדעי הנהיגה של דרייבלוג'יק! השיעורים והמאמרים שיפורסמו כאן במהלך החודשים הקרובים יקיפו את כל התכנים, הטכניקות והשיטות מעולם הנהיגה הספורטיבית ונהיגת המסלול, החל מהדברים הבסיסיים ביותר ועד למורכבים ביותר. בכל שיעור נתקדם צעד אחר צעד ונבין לעומק את העולם המדהים של הנהיגה בעזרת סרטונים, תמונות ושרטוטים.

שיעור 5 - תת היגוי

אחת הקללות הגדולות ביותר בקרב חובבי הנהיגה היא "תת היגוי", או באנגלית Understeer. בשיעור הזה נלמד מה המשמעות של תת ההיגוי, מה הם הגורמים, הטעויות שנגררות וכמובן כיצד להתמודד איתן.

כרגיל, בשיעור אנחנו נתבסס על חומר שלמדנו בשיעורים הקודמים ולכן כדאי לבצע רענון של הנושאים הקודמים.

understeer - route new fade.jpg

מה זה בכלל תת היגוי? 

ההסבר הוא פשוט, תת היגוי הוא מצב בו הרכב פונה פחות ממה שאמור לפנות יחסית להפניית ההגה. כלומר, סיבבנו את ההגה ואנחנו מצפים לתגובה מסוימת ובפועל הרכב פונה פחות מהצפוי.

 

בניסוח טכני יותר, הרכב מרחיב את הפניה. הגורם לבעיה הינו פשוט – מחסור באחיזה בצמיגים הקדמיים.

חשוב לציין, כי תת היגוי הוא הרע במיעוטו. אמנם, התנהגות זו משאירה מעט יותר מקום לטעויות מאשר היגוי יתר (נלמד בשיעור הבא) וההשלכה העיקרית של תת ההיגוי הינה האטת הקצב (עקב פספוס קו הפניה האידיאלי – שיעור 2) אך חשוב לזכור כי מדובר באיבוד אחיזה לכל דבר.

כיצד ניתן לזהות תת היגוי?

אחרי שהבנו מה זה תת ההיגוי, הגיע הזמן להבין כיצד מזהים אותו (השלב הראשון בהתמודדות עם בעיה הוא הכרה בה). למזלנו, יחסית קל לזהות התנהגות של תת היגוי. כנהגים, אנו מכירים את הרכב שלנו ויודעים כיצד הוא מתנהג. כמו כן, אנחנו יודעים להבחין בשינוי מההתנהגות הטבעית של הרכב. כל חריגה מההתנהגות צריכה להפעיל אצלנו נורה אדומה, לכן, כשנרגיש שהרכב מרחיב את קו הפניה הרצוי (פונה פחות מהמצופה) ומשקל ההגה שונה במהלך הפניה (לרוב הופך לקליל), זה אומר שאנחנו בתת היגוי. אגב, הגדולה של נהגים טובים היא שהם יודעים להימנע ממצב זה או לזהות אותו כבר בשלבים מוקדמים יחסית.

מה הם הגורמים לתת ההיגוי? ויש לא מעט סיבות כאלה...

1. בלימה חזקה מידי לפני הפניה. בלימה חזקה מידי עלולה לגרום לנעילת גלגלים (ברכבים בלי ABS). הנעילה גורמת לגלגל לאבד אחיזה (החלקה בפועל). ולכן, לא משנה כמה נפנה את ההגה - לא נקבל שיפור בפניה.

 

2. בעיה נוספת הנוצרת מבלימה חזקה מידי היא חריגה מהעומס שהגלגל יכול לעמוד בו. האחיזה שהצמיג מסוגל לספק מוגבלת ונמצאת בשימוש תהליך הבלימה. ולכן, הפניית ההגה תגרום לעומס יתר על הצמיגים הקדמיים ולא תקבל מענה.

 

3. כניסה לפניה במהירות גבוהה מידי עלולה לגרום לאיבוד אחיזה בגלגלים הקדמיים. ישנה מהירות מקסימלית בה ניתן לבצע פניה (תלוי ברכב, בצמיגים, חדות הפניה וכמובן בסלילת הכביש). כל מהירות מעבר תגרום להפחתה בכמות האחיזה ותגרור פגיעה בטיב הפניה בפועל.

 

4. האצה חזקה מידי. בדיוק כמו שלמדו בשיעור הקודם, בעת האצה משקל ברכב נע אחורה בציר האורך. פחות משקל על הגלגלים הקדמיים מפחית את כמות האחיזה. פחות אחיזה בצמיגים הקדמיים גורמת לשליטה פחות טובה, במילים אחרות - תת היגוי.

5. עזיבה מהירה מידי של דוושת הבלימה. בלימה מעבירה את משקל הרכב קדימה בציר האורך ועזיבה מעבירה את המשקל אחורה בדיוק כמו בהאצה. תסריט זה דומה לתסריט מהסעיף הקודם.

 

6. איכות הצמיגים, מצב טכני לקוי או כיול של הרכב. נדרש לוודא את תקינות הרכב ולעיתים אף לשפר את כיול הרכב עצמו (לא חוקי בישראל).

התמודדות עם תת ההיגוי: בראש ובראשונה מומלץ לתכנן נכון את קו הנסיעה ומהירות הנסיעה ובכך להימנע מראש ממצבים לא נעימים. נהיגה חלקה, ללא הפניות הגה אלימות ובלימות\האצות חדות תעזור לנו להימנע מצרות.

טעויות קורות והגענו למצב לא צפוי נדרש לבצע את השלבים הבאים:

1. במידה ואנחנו בולמים חזק מידי תוך כדי הפניה, מומלץ לשחרר בהדרגתיות את דוושת הבלם כדי לאפשר לצמיגים להתמודד עם הבלימה וההיגוי בו זמנית.

2. שחרור דוושת התאוצה. יתכן מצב בו התחלנו להאיץ מוקדם או חזק מידי. המשקל כמובן נע לכיוון הגלגלים האחוריים. בעזרת הפחתת התאוצה, משקל הרכב והאחיזה יחזרו לגלגלים הקדמיים.

3. במידה ואנחנו לא בולמים ולא מאיצים, כדאי לבצע בלימה קלה לצורך העברת המשקל קדימה לגלגלים הקדמיים.

4. במצב של תת היגוי חריף בו המהירות שלנו גבוהה בצורה משמעותית מהמהירות שמתאימה לפניה, אף שלב או טכניקה לא יעזרו לנו ולכן עלינו להוריד מהירות באופן משמעותי על ידי בלימת חירום!

6. בתת היגוי, השאיפה היא ליישר את ההגה וכך להחזיר את האחיזה לצמיגים הקדמיים, לרוב, זה כמעט ובלתי אפשרי.

טעויות נפוצות ופתרונן:

ישנן מספר טעויות נפוצות שקשורות לתת ההיגוי שאנו נתקלים בהן בקורסי הנהיגה שלנו ובעיקר בימי הנהיגה במסלול המירוצים.

 

קודם כל, נהגים רבים מחזיקים את ההגה חזק מידי, לא קשובים מספיק לפידבק מההגה ופשוט לא שמים לב שהם בתת היגוי עד שהוא הופך לקיצוני ומסוכן. מעכשיו, החזיקו את ההגה בנוחות ובקלילות, בצורה זו תוכלו להרגיש טוב יותר מה קורה עם הצמיגים הקדמיים ועל הדרך עבודת ההיגוי שלכם תהפוך למדויקת ואיכותית יותר מבלי שתצטרכו להתאמץ.

הטעות הנפוצה ביותר היא דרך ההתמודדות עם תת ההיגוי. לאחר זיהוי תת ההיגוי (וכמו שכתבנו קודם, רוב הנהגים מזהים אותו מאוחר מידי), הנהג מרגיש שחסרה לו זווית בפניה ולכן ממשיך להפנות את ההגה. אולם, כיוון שחסרה לו אחיזה בצמיגים הקדמיים, הרכב לא יפנה יותר! כאשר האחיזה תחזור (ע"י העברת משקל קדימה למשל) הגלגלים יהיו בזווית חדה מידי והנהג עלול למצוא את הרכב צולל עמוק מידי לתוך פנים המסלול ואולי אפילו לעבור מתת היגוי להיגוי יתר חריף! הפתרון הנכון הוא פשוט להעביר מעט משקל קדימה (שיעור 4) ולקבל את האחיזה החסרה.

סיכום

מפתיע, או אולי לא אך רוב המכוניות המודרניות מכוילות לתת היגוי עוד משלב התכנון. כאמור תת היגוי הינה התנהגות קלה לתפעול ובטוחה יחסית לעומת היגוי יתר (שיעור הבא).

למרות שיחסית קל להיחלץ ממצב של תת היגוי, כדאי להימנע ממנו מראש ע"י תכנון נכון של קו הפניה, הכרות עם הרכב וכמובן נהיגה חלקה ומחושבת.

סיימנו את השיעור החמישי! אנו מודים לכם שקראתם! מקווים שנהניתם ולמדתם דברים חדשים על עולם הנהיגה הספורטיבית ונהיגת המסלול. יש לנו רק בקשה קטנה, שתפו את השיעורים עם חברים והישארו מעודכנים - כי ממש בקרוב ממשיכים עם טכניקות נהיגה מתקדמות שבהם נחשוף עוד מהסודות הכמוסים של עולם הנהיגה. במידה ויש לכם שאלות, הערות או תגובות, הרגישו בנוח ליצור עמנו קשר.

 המשך לשיעור 6 - בקרוב

רוצים ללמוד עוד ולהתאמן איתנו בנהיגה? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

Please reload

טיפים לנהיגה

נהגים טובים ומיומנים נוהגים תוך כדי שהם צופים מראש מהלכים ומתכננים את הנהיגה שלהם כמה צעדים קדימה. ממש כמו לשחק שחמט. הנהגים האלה כל הזמן מתחשבים בתנאי הדרך, מצב האספלט עליו הם נוהגים, מזג האוויר, נהגים אחרים בדרך והתנהגות הרכב. הם תמיד יודעים מראש מתי הם הולכים להאיץ, לבלום, להפנות את ההגה, כמה, ועוד. בדרך זו, הם מצליחים להימנע ממצבי חירום, הם פשוט צופים אותם מראש.

אביאל אמיר, מדריך לנהיגה מתקדמת וספורטיבית בדרייבלוג'יק - DriveLogic

לקוחות ממליצים

"מדהים לגלות כמה אפשר ללמוד ביום אחד. אחרי יום ארוך מפרך ובעיקר מלמד עם אביאל יעקובי התותח, יצאתי עם ידע, ביטחון ושליטה על הרכב במגוון תכנים שונים ומעניינים שפרוסים ליום שלם של כיף, אנדרנלין ולימוד אינטנסיבי. עד שלא עוברים את זה לא מאמינים לכמה אתם ובעיקר הרכב מסוגלים להגיע! מדריך סבלני שמתעקש על כל פרט הכי קטן עד שהוא מבוצע על הצד הטוב ביותר.

מומלץ לכל נהג!!!"

 יהל מויאל, מתוך דף הפייסבוק של דרייבלוג'יק - DriveLogic